donderdag 2 januari 2014

Appeltaart en Kippensoep!

Internet is voor een lezer en een kookliefhebber een ware bron van inspiratie. Met 1 druk op de knop heb je zo honderd recepten voor een bepaald gerecht. Ook als je van lezen houdt, zoals ik, kom je ruimschoots aan bod, want het stikt er van de blogs. Ik lees me suf aan verhalen van vrouwen over de meest leuke en de meest onzinnige dingen. Het leukste vind ik eigenlijk de blogs van vrouwen met een groot gezin. Zij beschrijven moeiteloos en vaak dagelijks hoe ze acht of tien kinderen opvoeden en een groot huishouden bestieren. Die huis, tuin en keuken verhalen laten mij meekijken in een totaal andere wereld dan de mijne. Supermoeders zijn het, superhuisvrouwen en superechtgenotes. Allemaal wat ik niet ben en daarom juist zo leuk om te lezen. Geinspireerd door een blog wat ik pas ontdekte probeerde ik mijn dag vandaag vorm te geven. Wou eerst niet zo lukken want toen ik vanmorgen mijn bed uitklom had ik nog steeds een verkouden plofkop en een vies huis. Nu had ik er voor kunnen kiezen om direct mijn bed weer in te duiken, maar bedacht me dat de blogmoeders dit absoluut niet zouden doen. Die zouden zich blijmoedig in de kleren hijsen, een perfect (lees gezond) ontbijtje maken voor de kinderschare, en passant hun echtgenoot nog een goedgevulde broodtrommel in de hand drukken bij het gedag zoenen, hun verkouden neus snuiten en opgewekt het huishouden gaan doen. Nu hou ik ook enorm veel van mijn man, kinderen en een schoon huis, maar vind ik het eigenlijk fijner als dat huis vanzelf schoon wordt. Nu had ik daar al een paar dagen opgewacht maar helaas, de boel werd niet vanzelf schoon. Ik had er door de dagelijkse ziekenhuis bezoeken aan mijn mams de laatste weken al behoorlijk de klad in laten hangen  dus maar eens aan de slag op de bovenverdieping. Na een uurtje begon het er op te lijken, ik kreeg zowaar ook zo'n blijmoedig gevoel van al dat opruimen en schoonmaken. Toen alles weer fris en schoon was nam ik eens een kijkje op twitter en zag daar een artikel voorbij komen uit de Volkskrant. Een fotowedstrijd van dikke mensen. Kun je nog eens lachen om al die dikzakken in bikini of badpak. Ik kreeg subiet trek in appeltaart. Dat kwam goed uit omdat er nog wat appels op de schaal lagen die niet uit het handje gegeten kunnen worden. Gauw even een recept gegoogled want zo'n kant en klaar pak taartmix daar doen mijn blogmoeders natuurlijk niet aan en gelijk hebben ze. Tot aan mijn ellebogen heb ik het deeg staan kneden, express niet de keukenmachine gebruikt voor het echte huisvrouweneffect, en  het doet inderdaad wonderen voor je humeur. Niet voor je verkouden kop helaas. Daar moest ik wat anders voor verzinnen. Dat ellendige virus viert hier nu al weken een feestje en heeft daar elk gezinslid al bij betrokken, maar ik ben hem meer dan zat. Dat kreng moet het huis uit, desnoods met grof geweld. Hoe zouden mijn blogmoeders dat doen. Even kijken. Jawel hoor, die schatten maken dan kippensoep voor hun zielige en kwijnende kindertjes. Nou maar dat kan ik toch zeker ook? Gauw even heen en weer naar de super en de slager voor alle ingredienten. En nu staat er hier niet alleen een prachtige appeltaart in de oven, maar ook een grote pan kippenbouillon zachtjes te trekken. Jammer is wel dat ik de suiker liet vallen en dat nu de hele keuken knoerst. Kan ik weer aan de poets. Ik ga alweer naar mijn werk verlangen. Nee zo blijmoedig door het huishoudelijke leven als de blogmoeders gaat mij echt niet lukken, dat niet. Maar een lekker kippensoepje op tafel zetten kan ik net zo goed als zij en die appeltaart, daar ga ik straks de blits mee maken als ik na het eten aan het gezin heel nonchalant vraag, willen jullie nog een toetje schatjes? Ben ik toch, voor heel even, die supermoeder! ;-)

 Voor wie ook zin heeft om appeltaart te bakken:
http://www.24kitchen.nl/recepten/klassieke-appeltaart


1 opmerking: