zaterdag 1 maart 2014

Cake van oma Corrie

Sinds ik bij een uitvaartorganisatie werk en dus beroepshalve nogal eens in een crematorium te vinden ben krijg ik vaak te horen: Nou dan eet jij zeker vaak cake! Of als ik de visite een plakje cake serveer; Zeker over! Nou dat is dus gelukkig niet het geval. Al kan ik niet ontkennen dat ik soms de lekkerste dingen proef. In Den Haag bijvoorbeeld hebben ze zulke lekkere bitterkoekjescake dat ik ernstig met de gedachte speel dat tezijnertijd mijn crematieplechtigheid daar maar moet plaatsvinden. Al heb ik daar zelf natuurlijk helemaal niks meer aan en denk ik dat ik mijn nabestaanden meer plezier doe met een bitterbal en een glaasje wijn of bier. Maar goed, laten we hopen dat dat nog lang niet zo ver is. Toch klopt het wel van die cake, want daar ben ik namelijk dol op en dat heeft helemaal niks te maken met mijn werk, maar met mijn oma Corrie. 

Want mijn lieve oma Corrie was een ster in het bakken van cake, koekjes, appeltaart en haar boterkoek was zo lekker dat ik daar nog steeds niet af kan blijven. Er hoeft maar een goede boterkoek in de buurt te zijn en ik ben al om. Ik ruik hem van een kilometer afstand en hij blijft me dan zachtjes roepen. Toevallig hadden ze deze week in Rotterdam een niet te versmade boterkoek, toen ik daar voor sollicitatiegesprekken was! Nomnomnom!

Oma Corrie woonde bij ons en zij was het dan ook die aan de wieg stond van mijn bakliefhebberij. Elke donderdagavond was het vaste prik dat er iets lekkers gebakken werd bij ons thuis. Dat vond ik de gezelligste avond van de week. Eerst was er het ritueel van de haren wassen en moest mijn moeder de krulspelden bij oma inzetten. Oma was niet zo'n klein beetje ijdel! Terwijl haar haren in de krullers droogden ging oma de keuken in om iets lekkers te bakken. Achteraf hoorde ik van mijn moeder dat zij dat de meest vervelende avonden vond, altijd dat gedoe met die krulspelden en de rotzooi in de keuken op de koop toe. Ik niet, ik vond het heerlijk. Teneerste had mijn moeder het druk, dus lette ze minder op waardoor ik de mazzel had dat mijn bedtijd nog wel eens verschoven werd. Voor een kind dat nooit kon slapen was dat natuurlijk zeer welkom. Ten tweede mocht ik oma helpen bij het bakken. En dat was me toch een partij leuk! Er waren nog geen pakjes en zakjes dus alle ingredienten moesten eerst netjes afgewogen worden en dat mocht ik dan doen onder toeziend oog van oma. Zo heb ik van alles leren bakken. Het allerleukste was natuurlijk de beslagkom uitlikken en ook als het baksel gaar uit de oven kwam en we alvast een stukje mochten proeven. 

Oma is er allang niet meer, maar als ik nu zelf aan het bakken ben dan zit ze in gedachten altijd naast me op het aanrecht en helpt me. Ik geloof er dan ook heilig in dat zij het is die ervoor zorgt dat er nooit iets mislukt!
Laatst stond er een recept van Rudoph voor de ultieme cake in een kooktijdschrift.  Ik las dat door en dacht an me hoela Rudolph dit is helemaal niet jouw ultieme recept, dit is mooi het recept van oma Corrie. Die leerde mij al dat een cake bakken een kwestie is van gelijke hoeveelheden. Op elk ei wat je gebruikt neem je 50 gram suiker, 50 gram bakmeel en 50 gram boter! En nu staat er, terwijl ik dit schrijf een cake in de oven. Een marmercake. Ook van oma geleerd. 



Hier is het recept:
200 gram roomboter
200 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram suiker
4 eieren
1 zakje vanillesuiker
1 eetlepel cacao
snufje zout

Zorg dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn. Roer dan de boter met de (vanille) suiker tot een romig gladde substantie. Voeg een ei toe en roer net zo lang totdat alle ei in het deeg is opgenomen. Doe dat precies zo met ei nummer 2, 3 en 4. Zeef de helft van het bakmeel boven de kom met het boter-suiker-ei-mengsel en roer de bloem er snel door. Herhaal dit nogmaals met de andere helft van de bloem. Roer tot slot een snufje zout door het beslag. Doe 1/3 van het beslag in een andere kom. Zeef de cacao er boven en roer de cacao door het beslag. Vet een kleine cake vorm in en leg op de bodem een stuk bakpapier! Verwarm de oven voor op 155 graden. (geen hetelucht) Doe de helft van het witte beslag in de vorm en strijk uit. Doe daar boven op het chocolade beslag en dek af met de rest van het witte beslag. Neem nu een sate prikker en maak van boven tot onder schrijfbewegingen in het beslag. De bedoeling is dat het chocoladebeslag mooie krullen maakt in je cake. Strijk met de bolle kant van een natte lepel het beslag glad en schuif de cake in de oven. Bak de cake in ongeveer 60 minuten gaar. Doe de oven uit en laat hem daarin een half uurtje staan. Haal hem daarna uit de oven en laat hem verder afkoelen. Stort hem tot slot op een bord. Nodig je familie uit en zeg dat je liever nu cake met ze eet dan op een uitvaart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten