woensdag 14 oktober 2015

Trainer


Onlangs kreeg ik op mijn werk de vraag of ik mee wilde doen aan de training Train de Trainer. Bedoeld om straks mee te draaien in een project. Nou dat wilde ik wel, want het is per slot van rekening altijd leuk om iets te leren en hoewel ik het vaker heb gedaan is het toch prettig om wat handvaten te krijgen zodat het je niet dun door de broek loopt als je voor een groep met mensen staat.

Zo kwam het dat ik vorige week al twee dagen en vandaag ook een dag in het pittoreske Dronten doorbracht om samen met een aantal collega's gepokt en gemazeld te worden om een training te geven. Stond ik daar de eerste dag met klutsknieen en een bibber in de buik, vandaag ging het allemaal al veel soepeler. Ik kreeg goede feedback van de juf en mijn medecursisten. Kijk daar doen we het voor.

Tevreden reed ik naar huis. Het was akelig miezerig weer en dan valt er in die polder niet zoveel te bekijken. Vorige week was het met het zonnetje erbij een feestelijk ritje maar vandaag was het grijs. Zelfs het veldje rode kolen, bestemd voor meneer Hak zo stond er op het bordje, gaf niet veel kleur aan het landschap. Dan maar luisteren naar de radio.

Daar hadden ze het over de uitschakeling van Oranje. Diep teleurgestelde fans mochten hun zegje doen over deze blamage en ieder had natuurlijk zijn eigen verdrietje en teleurstelling. Ik snap dat je teleurgesteld bent als je net een hele partij oranje slingers of andere meuk hebt ingekocht en daar dus nu niets aan kan verdienen, maar jongens er zijn echt ergere dingen in de wereld. Dan verkoop je die troep toch gewoon op Koningsdag. Tegen die tijd zijn we deze uitschakeling allang weer vergeten en anders zijn de meesten veel te dronken op die dag om het zich nog te herinneren. Probleem opgelost! Dacht ik!

Maar dat was iets te simpel gedacht. Er was een flinke discussie gaande op de radio over de trainer. Meneer Blind moest maar zo snel mogelijk opstappen en er moest direct een goede gezocht worden.

Maar ja, waar vond je die zo snel emmerden een aantal heren door in de ether.

Toen kreeg ik een lumineus plan. Want wie was er net een kersverse trainer geworden? IK! Helaas voor de kenners heb ik geen bal verstand van voetballen, maar ik heb net wel geleerd hoe ik de theorie van trainer toe moet passen volgens een heel handig modelletje. Dus KNVB. Hier ben ik.

Het lijkt me geweldig om met de verwende kereltjes eens aan de slag te gaan. Volgens de net aangeleerde theorie, moet ik de heren van dat elftal meekrijgen door ze of te motiveren of te confronteren. Ik laat die voetbalgastjes dan een filmpje kijken over hun diep teleurgestelde fans. Zo confronteer ik die heren met alle ellende die ze hebben aangericht. Ze moeten vooraf natuurlijk wel even zelf hun telefoon wegleggen hé en opletten. Ik ben wel een strenge juf. Als ze dan de noodzaak inzien van de training dan gaan we echt leren een team te zijn. Hoe ik dat ga doen, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ja ik ben ook nog maar net een paar uur trainer dus hallo geef me even de tijd.

Als versgebakken trainer heb ik net gehoord dat je gerust de hulp in kunt roepen van een expert dus voor het balgevoel en het veldwerk vraag ik gewoon advies aan Truus van Louis. Die kan me vast wel helpen. Bovendien duurt het toch nog wel een tijdje voor er een nieuwe kwalificatie voor een EK of WK aankomt dus hebben we mooi de tijd om iets op te bouwen met elkaar. In de tussentijd kunnen die jongens dan mooi een handje helpen met echt belangrijke dingen, zoals vrijwilligerswerk in verzorgingstehuizen, het aan de man brengen van al die overbodige oranjetroep of een potje voetballen met kinderen die nu in een asielzoekerscentrum zitten. Dan hebben die ook nog wat leuks en zijn die voetballers daarna vast en zeker meer gemotiveerd om beter hun best te doen.

Zo reed ik al mijmerend door de polder en had al bijna naar de KNVB willen bellen, maar ja ik had het telefoonnummer niet bij de hand en het is natuurlijk ten strengste verboden om even te googelen op je telefoon achter het stuur. Dus dat telefoontje moet maar even wachten, want er is ook nog een ander dingetje. Zo'n oranje trainingspak staat mij namelijk niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten