vrijdag 6 mei 2016

Geluk zit in een tuintje

Soms heb je van die dagen, die zijn gewoon helemaal goed. Van het begin tot het einde en alles klopt dan ook. Vandaag was zo'n dag. 

Hemelvaartsdag en dus een vrije dag. Sterker nog de eerste dag van een lang weekend. Want hoeveel ik ook van mijn werk hou, zo af en toe een paar dagen vrij is heerlijk. Nodig ook om de batterij weer even op te laden. 

Wakker worden van een zonnestraal die tussen het rolgordijn door piept en in je gezicht kriebelt. Luisteren naar het vogelconcert in dat vroege ochtendlicht en je beseffen dat je je nog best eens een keertje om mag draaien om nog heel even af te reizen naar dromenland. Om 11 uur de beddenwas al aan de lijn hebben hangen en met een kop koffie en je haakwerk je in de tuin installeren in het zonnetje. Dat is toch een perfect begin van de dag?

Alle planten die we een paar weken geleden kochten en in de borders hebben gezet, hebben het behoorlijk naar hun zin. Ze zijn inmiddels een stukje gegroeid en sommigen bloeien al. De saxifraga heeft het zelfs enorm naar haar zin en bloeit uitbundig. Een genot om naar te kijken.

 
Saxifraga

De witte clematis bloeit met grote bloemen die zachtjes wiegen in de wind en de gele roos zit dik in de knop. Het duurt vast niet lang meer voor de eerste rozen bloeien. Altijd een feestje.

Ook mijn trots en glorie, mijn hartelapje - de sering - zit vol in de knop en met het mooie weer van de laatste dagen zag ik de bloemtrossen groeien en ik verheug me op het moment dat de bloemetjes opengaan en die heerlijke, zoete seringengeur de tuin indrijft. Kon het maar eeuwig lente zijn. 

Zo zat ik, al vredig hakend aan mijn sjaal, te genieten daar in mijn tuintje. Het enige wat ontbreekt in onze nieuwe tuin is een fatsoenlijke tuinset. Vorig jaar net voor de renovatie van de tuin begaf de houten tuintafel het. Op dat moment was het zonde om een nieuwe tuinset te kopen en zetten we een oude tafel die eigenlijk voor binnen bedoeld is maar buiten. Een mens wil zo af en toe wel eens een hapje eten in zijn tuin, nietwaar. Ondanks het zeiltje wat we deze winter over de tafel hadden gespannen heeft ook deze tafel de geest gegeven. Hij is helemaal ingezakt en als je er een glas op zet dan rolt hij zomaar naar het midden. Het is meer een badkuip dan een tafel. 

Gelukkig hadden we deze winter kunnen sparen voor een nieuw tuinsetje en dus gingen wij vanmiddag naar Kees. Kees woont een half uurtje bij ons vandaan en heeft onnoemelijk veel tuinmeubels. Je weet gewoon niet wat je kiezen moet. Gelukkig is ons postzegeltje erg klein waardoor veel setjes al af vielen. Loungesets zo groot dat ze amper in de postzegel passen, want dan zouden we niet meer naar de schuur kunnen lopen. Zoals het meestal gaat als wij iets gaan kopen vielen we direct voor de eerste de beste tafel die we zagen. Een lekkere ruime tafel met zes stoelen er om heen. Ik was direct verliefd. Komende week komt Kees de boel afleveren. Ik kan niet wachten. 
Hartman Menton dining tuinstoel Royal White van Hartman tuinmeubelen

Thuis gingen we in de zon nog even op de oude stoelen zitten aan de badkuiptafel en dronken een kopje thee met mijn vader die even langs kwam waaien. We dronken nog een drupje prosecco en bleven in de tuin totdat de zon verdween en de wind ons kwam vertellen dat het tijd was om naar binnen te gaan. Domweg gelukkig in een tuintje. Ik reken het goed!


2 opmerkingen:

  1. Van iets kleins kan je ook weer zo genieten he ,ik heb weer genoten van je verhaal hier .ik wilde je gelijk even melde dat mijn groep op FB zit ik had je een prive berichtje gestuurd op libelle ,ik zal dit wel heel erg missen Anne ,kan ik het ook buiten de Libele blijven lezen .
    ik hoop het wel ik wil graag weten hoe het veder gaat in jou postzegel tuin want dat vind ik toch wel zo gezellig .
    de plantjes van AH doen het dit jaar veel beter ik heb al een hoop buiten uit geplant gisteren .
    fijne dagen en liefsxxxx Johanna .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar zo'n klein-geluksgevoel...
    En wie heeft er niet genoten de afgelopen dagen!
    Het leek wel alsof iedereen buiten leefde..
    Heerlijk om een eigen plekje te hebben om te zitten en te genieten van je planten, zomaar wat te mijmeren of te haken... Ik doe met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen