zaterdag 25 juni 2016

Zaterdag

Zaterdag, een dag waarop je je s'morgens bij het wakker worden nog even omdraait omdat je er nog niet uit hoeft. Een dag waarop je rustig aan kunt opstarten en waar meestal niet veel hoeft, nou ja de boodschappen dan en die je verder helemaal kunt indelen naar eigen inzicht. Een lekkere dag dus. Alle andere dagen zijn ook fijne dagen, die wil ik echt niet te kort doen maar een zaterdag is gewoon een fijne dag. Vind ik dus. 

Meestal maak ik voor de zaterdag veel te veel plannen, maar ach dat geeft niet want alleen van voorpret kan een mens ook al blij worden. Voor deze zaterdag hadden de weermensen van het KNMI en het journaal een droge dag beloofd met misschien een klein zonnetje. Een droge dag vond ik al heel wat. Het is potdorie al juni en de dagen waarop we s'avonds na het werk in de tuin konden zitten (en eten) zijn nog steeds op de vingers van 1 hand te tellen. Afgelopen donderdag was ik op tijd thuis na het werk, had een glaasje spa ingeschonken, de werkkledij verwisseld voor thuiskledij en had me net in het zonnetje op mijn tuinbankje geïnstalleerd met mijn boek toen het al weer begon te druppen. De regendruppels maakten vlekken op mijn boek dus hup maar weer naar binnen. Zegge en schrijven had de hele buitenzit exercitie drie minuten geduurd. 

Dus toen het weerbericht op zaterdag droog voorspelde en op zondag regen had ik bedacht dat ik dan vandaag in de tuin zou gaan om de laatste plantjes die ik vorige week gekocht had op de plaats van bestemming te zetten. Daarvoor moest ik wel eerst even naar het tuincentrum om wat gewone terracotta bloempotten te kopen. Afzien dus, alweer naar een tuincentrum! ;-)

Eerst moest er toch een was in het machien, moest er een boodschappenlijst worden opgesteld en moesten de boodschappen gedaan worden. Op naar het dorp dus en ook meteen maar even langs de opticien voor een beeldschermbril. Toen dat allemaal gedaan was en wij huiswaarts keerden begon het te regenen. Alweer te regenen. Voor de zoveelste keer deze week te regenen. Dat nodigt niet uit tot een bezoek aan een tuincentrum en al helemaal niet om de tuin zelf in te gaan. 

Na het opruimen van de boodschappen dook ik dus maar met de krant en wat tijdschriften (ook vaste prik op zaterdag) op de bank, zette een kopje thee en nam uit pure nijd een stukje chocola. Witte chocolade met framboos en merengue! Lekker dat die is! Daar knapt je humeur direct van op.

Dochter kwam thuis van haar zaterdagbaan en  dronk een kopje thee mee. Even later brak de zon door. Toen ik aan dochter vertelde dat ik eigenlijk die middag naar het tuincentrum had gemoeten voor wat bloempotten, maar dat de regen roet in het eten gooide, zei ze nou dan gaan we toch nog even. Dat kind heeft echt goeie ideeën. 

Dus wij in de auto en op naar het tuincentrum. Nu heb je in Amsterdam verschillende tuincentra's maar er zit er maar eentje binnen de ring. Dat is hier vandaan precies 20 minuten fietsen en als je de stoplichten mee hebt maar 7 minuten met de auto. Dat gingen we dus nog heel goed redden voor sluitingstijd. 

De bloempotten zijn ingeslagen maar halverwege de kas kwam ik onderstaande schatjes tegen. Zijn ze niet mooi? Ik kon ze onmogelijk laten staan. Dus gingen ze ook in de kar en nam ik nog maar twee extra potten mee en nu staan ze op mijn werktafeltje in de tuin. Vanaf mijn plekje op de bank kan ik er goed van genieten. Levensgevaarlijk voor mij zo'n tuincentrum.
Alle planten staan nu of netjes in hun pot of netjes in de border, het onkruid is gewied en de stenen zijn aangeveegd. Uiteindelijk was het toch een welbestede zaterdag en kunnen we van de zondag gaan genieten. Maar eerst nog de zaterdagavond. Met een goed boek of een haakwerkje even genieten van niks moet alles mag, want daar was de zaterdag voor tenslotte.

1 opmerking:

  1. Het weer was bij ons andersom, vanochtend droog, vanmiddag heb ik ruim een uur in de tuin gewerkt (container vol gesnoeid) en om twee uur begon het te regenen...
    Mooie koop heb je gedaan!
    Groetjes en een fijne zondag!
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen