zondag 10 juli 2016

Fruitvliegjes

Afgelopen week signaleerde ik alweer de eerste. De Fruitvlieg! Zo'n irritant klein beestje dat als er ook maar iets te snaaien valt direct zijn hele familie belt zodat die in grote getalen komen dineren in jouw keuken. 

Het was natuurlijk mijn eigen schuld want er had een perzik per ongeluk een beetje klem gezeten tussen de boodschappen en daardoor was er een barstje ontstaan in zijn mooie zachte velletje. Nou dan kun je er vergif op in nemen dat je bezoek krijgt. 

Die fruitvliegen vind ik een van de meest irritante bijkomstigheden van de zomer. Is er eindelijk lekker fruit dan moet je zowat met een geweer naast je fruitschaal plaatsnemen om die krengen om zeep te helpen. En zo'n geweer is natuurlijk geen optie want ik hou niet van geweld en heb ook niet de tijd om de hele dag naast de fruitschaal te bivakkeren. 

Natuurlijk het fruit kan ook in de koelkast bewaard worden, maar doorgaans wordt het daar niet lekkerder van. We kunnen natuurlijk ook geen fruit meer kopen en nooit meer eens een biertje of een wijntje drinken. Nou drink ik sowieso geen bier maar die beestjes zijn ook dol op de allerkleinste restjes die in een leeg bierflesje of wijnfles achterblijven. De drankorgels. 

Om te voorkomen dat deze eerste fruitvlieg zich binnen de korste keren zou omringen met familie moest ik direct in actie komen en wat is in zo'n geval je beste vriend? Het internet natuurlijk.

Op diverse sites werden allerlei lokdozen en lokappeltjes aangeprezen om de krengen te vangen en te verzuipen maar zo'n val had ik vorig jaar zelf al gemaakt door in een leeg jampotje een laagje wijn of appelsap te plaatsen met een scheutje afwasmiddel er in. Daar span je dan een stukje plastic huishoudfolie over en je prikt er met de punt van een scherp mesje een paar kleine gaatjes in. Het schorriemorrie wringt zich door de gaatjes, valt aan op de vloeistof, verzuipt er in en daalt naar de bodem. Het werkt op zich goed maar na een paar dagen heb je dus wel een massagraf in je keuken staan wat op den duur erg gaat rieken. Het was een oplossing maar niet de meest fruitvliegvriendelijke en en ook niet de meest schone. 

Wat dan, want een bordje bij de keukendeur: Verboden voor Fruitvliegen zet ook geen zoden aan de dijk. Gelukkig bood het internet soelaas. Daar adviseerde iemand om kruidnagels in de fruitschaal te leggen samen met wat knoflookteentjes. Die beesten vinden de geur van kruidnagel afschuwelijk waardoor ze jouw keuken vermijden en direct een blokje omvliegen. Dat leek me een vriendelijke oplossing. 

Nu had ik wel kruidnagel in huis maar dat was alleen maar poeder, dus ik gister bij de grootgrutter op zoek naar hele kruidnagels. En jawel daar hing een zakje. Voor 1,49 euro en dat waren de kosten niet. Thuis maakte ik eerst de fruitschaal helemaal schoon, drapeerde het nieuwe fruit mooi in de schaal en strooide er wat kruidnagels tussen. Niet teveel want het rook behoorlijk. Ik stak ook nog een kruidnagel in een citroen en klaar was mijn val. Toen ik even later in de keuken kwam vloog er een fruitvlieg loom om de schaal, maar hij ging niet in de aanval op mijn fruit. Dat leek dus gunstig. 

Ik had bij de grootgrutter ook een pot basilicum meegenomen en die zette ik bij toeval in een pot naast de fruitschaal, bedoeld om deze week in een lekkere pastasaus te verwerken. De fruitvlieg die nog boven de schaal zweefde zag ik zijn neus dichtknijpen en het hazenpad kiezen. Wat blijkt, fruitvliegen houden ook niet van kruiden zo las ik op internet. Ze vinden de lucht van salie, peterselie, munt en basilicum afschuwelijk. Ik las er ook nog de tip om je keuken niet schoon te maken met een naar fruit ruikend sopje - en nu heb ik net zo'n fles keukenreiniger die heerlijk naar grapefruit ruikt - maar met een sopje dat naar eucalyptus ruikt want ook dat verfoeien ze. Nou met al deze maatregelen hoop ik de zomer fruitvliegvrij door te komen en te genieten van al dat lekkere zomerfruit wat nu voorhanden is.

In elk geval was er vanmorgen toen ik de keuken in kwam geen fruitvlieg te bekennen. Wordt vervolgd...........

2 opmerkingen:

  1. Haha, ik heb genoten van deze blog :-)
    Dat van die basilicum is nog wel een leuke tip, maar ik heb inderdaad ook liever een sopje dat naar grapefruit ruikt dan naar eucalyptus!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ..., ik deel je irritatie rondom de fruitvliegjes helemaal!
    En ik ben reuze blij met je tips ...
    Munt schijnt ook te helpen tegen muggen. Die vind ik nog irritanter dan fruitflyers!
    En laat ik nu toch een eucalyptusboompje hier hebben staan vlakbij de keukendeur. Ik vind dat best wel lekker ruiken... Eens kijken of ik daar wat mee kan!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen