vrijdag 19 augustus 2016

Lip en krijsen

Mijn eerste vakantiedag heb ik goed besteed al zeg ik het zelf. Vanmorgen een tikkie uitgeslapen en toen direct maar wat (huishoudelijke)klusjes weggewerkt. Toen dat allemaal klaar was heb ik mezelf in de kleren gehangen, weliswaar na eerst uitgebreid gedoucht te hebben en omdat het lekker weer was dacht ik komaan we gaan eens naar de markt in Amstelveen. Daar was ik al maanden niet geweest en daar staan een aantal kramen waar ik graag kom. 

Ook wilde ik even langs de wolkraam want op kantoor zijn mijn collega's ook volledig in de haakstand en van een van hen heb ik een leuk patroon gekregen voor een omslagdoek. Nu is mijn deken nog niet af, ik moet nog 12 vierkanten, maar aldoor hetzelfde doen begint wat te vervelen. 
Helaas was de wolman er niet, maar gelukkig waren de bloemenman, de notenkraam en de visboer er wel evenals verschillende groentekramen. 

Van al dat geslenter krijgt een mens dorst dus nam ik op een terras even een spaatje en een broodje. Kon ik ondertussen lekker even mensen kijken. Er viel weer veel te zien. Zeker omdat ik een beetje in het midden zat. Schuin voor mij zaten twee heren aan een kopje koffie. De man die ik in het gezicht keek had een flinke scheur in zijn lip en dat zag er akelig uit alsof iemand precies in het midden van die lip de schaar had gezet. Nu doen mensen dat doorgaans niet voor de lol dus zal het wel nodig zijn geweest. Dat het pijn deed was duidelijk want telkens als de man het koffiekopje tegen zijn mond zette vertrok zijn gezicht pijnlijk. Ik dacht nog oelewapper waarom heb je niet om een rietje gevraagd, maar ja dat ga je niet zeggen tegen een wildvreemde man op een terras. Even later stak hij een sigaretje op en ook bij het opvlammen van de aansteker vertrok zijn gezicht. Roken met zo'n lip lijkt mij ook niet fijn en daar dacht de echtgenote van de man ook  vast zo over, want toen zij aan het tafeltje bijschoof en het sigaretje zag brak de echtelijke oorlog uit. De half opgerookte sigaret belandde in de asbak. Ik kreeg ter plekke medelijden met die man en ook met die lip, want toen ik die woeste echtgenote eens bekeek kwam er ineens een akelige gedachte in mij op. Zou zij....... maar die gedachte stopte ik snel weer weg. 

Aan mijn linkerzijde werd het tafeltje bezet door drie oude meisjes, allemaal chique gekleed met dure tassen en behangen met sieraden. Wolken parfum dreven mijn kant op en woeien in mijn spa. De meisjes, alle drie dik zestig geweest, zaten zacht en beschaafd met elkaar te praten totdat een van hen, degene met felrode lipstick die helemaal was uitgelopen in de rimpels rondom haar mond, ineens vrij hard zei: ja die tranen hè, die tranen die komen soms zo maar ineens en dan wil je het gewoon uitkrijsen!
Ze keek daarbij alsof ze zich terplekke in de fontein wilde werpen. Zou zonde zijn geweest van haar prachtige kapsel en jurk, maar goed toen ze door had dat het hele terras mee luisterde kreeg ze een kleur en dempte haar stem. Jammer want ik had wel willen weten waarom ze zo wilde krijsen. Maar ook hier gold weer dat ik moeilijk op kon staan en aan haar vragen vertel me dan eens waarom. Dat is niet netjes en ik keek wel link uit, want soms zijn er situaties waarin mensen uit zichzelf hun hele lek en gebrek vertellen en dat kost meestal veel tijd. Die had ik niet want ik moest nog naar de visboer en naar de garage. 

Toch liet het mij niet los, die doorkliefde lip en dat krijsen. Je maakt nog eens wat mee op zo'n terras. 




1 opmerking:

  1. Mensen kijken is heerlijk! En een beetje erbij fantaseren ook ... Ik zat vandaag 5 min. te wachten in de auto op het terrein van de Praxis, en wat je daar al ziet...

    Fijne zondag, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen