zaterdag 10 december 2016

Huisvrouw

Door mijn nieuwsgierigheid naar het woord zuigtechniek (zie blog van gisteren) googelde ik dus naar de vakken die men vroeger op de huishoudschool kreeg. Dat bleek een openbaring, want op de "spinazieacademie" zoals deze opleiding ook wel denigrerend werd genoemd werd je als meisje klaar gestoomd voor de functie van huishoudster, dienstbode of tot huisvrouw. En die opleidingen bleken niet misselijk zo bleek.

Nog maar een paar decennia geleden was het heel gewoon dat je als vrouw stopte met werken als je ging trouwen en zeker als er een baby kwam. Ongeacht wat je daarvoor had gedaan dan werd je huisvrouw! Bij menig vrouw stond het in haar paspoort. Nu was het beroep van huisvrouw een aantal decennia geleden natuurlijk een veel zwaardere functie dan nu, want toen had je amper apparaten die het leven van een huisvrouw een stuk aangenamer maakten. De was ging op de hand, eten koken was nog best tijdrovend want voorgesneden groenten en kant en klaar maaltijden bestonden nog niet. Meestal waren er ook een hoopje kinderen waar voor gezorgd moest worden alsmede een echtgenoot die verwachtte dat de krant gestreken klaarlag bij zijn pantoffels voor de kolenkachel. Ja dat waren me nog eens tijden. 

Op zo'n huishoudschool was het buffelen. Ik kwam een leerplan tegen op internet  voor Het Getuigschrift Hulp in der Huishouding. Die opleiding duurde 2 jaar en dan had je 49 uur les in de week. Negenenveertig uur!!!!!!!  Als je het diploma voor Dienstboden wilde halen dan was je drie jaar onder de pannen en zat je 54 uur per week op school!
Ga er maar aanstaan.

Wie leert er heden ten dage nog hoe een petroleumtoestel te reinigen? U zult nu zeggen, maar we hebben helemaal geen petroleumstellen meer en dat klopt, maar ook weer niet want die stelletjes zijn hartstikke hip onder de culi's van deze wereld om een heerlijk stoofpotje te laten sudderen maar die hebben vast geen flauw benul hoe zo'n apparaat te reinigen. Wat weer heel gevaarlijk kan zijn!

"Werkverdeeling" bijvoorbeeld, het bespreken van de dagelijksche taak van de huisvrouw. Ik denk dat geen enkele huisvrouw van tegenwoordig nog de taken bespreekt. Alhoewel ze bespreken het wel maar in de drukke dagelijkse gang van zaken is het meer van "ruim je rotzooi" toch eens op tegen de kinderen of "verschoon jij even de kattenbak" tegen de echtgenoot om vervolgens zelf per mail de bestelling van de boodschappen naar de grootgrutter te versturen die dat met een klein vrachtwagentje bij je thuis brengt. Dat ging vroeger dus heel anders. Toen verliepen huishoudens nog geordend. Volgens een strak plan. Maandag de was, dinsdag de strijk, woensdag stoffen en dweilen, donderdag het natte werk, vrijdag de boodschappen en zaterdag werd het hele huis met bezemen gekeerd om er op zondag spic en span bij te zitten. Die rustdag op zondag had je ook wel nodig als huisvrouw want je was dan afgepeigerd en op maandag begon de hele riedel weer opnieuw. Week in week uit, jaar na jaar! Pffff. Petje af hoor.

Natuurlijk ben ik zelf ook een huisvrouw al noem ik mezelf nooit een huisvrouw. Als iemand mij vraagt wat mijn beroep is dan ben ik een P&O mevrouw. Daar heb ik voor geleerd en heb ik een paar diploma's voor. Voor het vak van huisvrouw heb ik nooit een papiertje gehaald.

Wel een gedegen opleiding gehad. Dat wel, want het huishouden doen, de waschbehandeling, het koken en de fraaie handwerken heb ik van mijn moeder geleerd. En zij weer van haar moeder die nog strenger in de leer was als het om het huishouden ging. 

Gisteravond heb ik uren gestudeerd op het vakkenpakket van de huishoudschool en ik kwam tot de trieste conclusie dat ik een huisvrouw van niks ben. Dat wist ik natuurlijk al, maar als ik examen had moeten doen in die vakken had ik waarschijnlijk alleen met koken in de praktijk en theorie  een goed cijfer gehaald. Het is maar goed dus dat ik een ander beroep heb, maar nooit, echt nooit meer zal ik minder denken over een huisvrouw die opgeleid is op de huishoudschool. Eigenlijk is het schandalig dat een afgestudeerd advocaat de letters mr. voor zijn/haar naam krijgt en de huisvrouw een titel ontbeert. Ik vind eigenlijk dat iemand met het diploma van de huishoudschool de titel gih voor haar naam moet krijgen. Grootmeesteres in den Huishouding. Maar dat zal wel niet meer gebeuren. Het vak van huisvrouw sterft langzaam maar zeker uit. Zo gaat dat.

En dan ga ik nu gauw mijn wasch uit het machien halen en hem in de droger stoppen. Lang leve de techniek!


VAKKEN

Uren per week VERDEELING DER LEEFSTOF
Huishoudkunde praktijk 2 (1e jaar) Het onderhoud van houtwerk; poetsen en schuren van metalen (eenvoudige voorwerpen) messen slijpen, ragen en stofafnemen, dweilen, glazen zeemen, afwasschen. Dagelijksche beurt van lampen en petroleumtoestellen, schoenen poetsen. Het schoonmaken van fonteintjes en gootsteenen. het reiningen van werkmateriaal. Tafeldekken.
Huishoudkunde praktijk 2 (2e jaar) Als in het 1e jaar - lastiger bewerkingen en moelijker stukken. Potlooden. Schoonmaker van kasten. Dagelijksche en groote beurt van eenvoudige vertrekken en slaapkamers. Onderhoud van vloeren en vloerbedekkingen. Tafeldekken en dienen (eenvoudig diner).
Huishoudkunde theorie 1 (2e jaar) Eenvoudige warenkennis van de grondstoffen voor vloer-, raam- en wandbekleeding, voor huisraad en werkmateriaal.
Het bespreken van de dagelijksche taak van de huisvrouw. Werkverdeeling.
Koken praktijk 2 (1e jaar) Het bereiden van eenvoudige bouillon en magere soepen, het braden van groot en klein vleesch, het koken van visch, het koken en stoven van groenten, het koken van aardappelen, het bereiden van eenvoudige toespijzen en het verwerken van resten. Het leeren werken met stoomkoker en hooikist.
Koken praktijk 4 (2e jaar) Als in het 1e jaar. Het rbaden van wild en gevogelte, het bakken van eenvoudige taarten en koekjes, het bereiden van koude en warme pudingen, het klaarmaken van ziekekostjes en vegetarische gerechten. het conserveeren van groenten en vruchten.
Koken theorie 1 1/2 (1e jaar) Het bespreken van de recepten.
Het behandelen van de eischen waaraan een goede keuken, keukengereedschappen, fornuis en brandstoffen moeten voldoen.
Eenvoudige warenkennis van de meest gebruikt wordende levensmiddelen.
Koken theorie 2 (2e jaar) Het bespreken van de recepten.
Voedingsleer: samenstelling, verteerbaarheid en prijs van de voornaamste levensmiddelen.
Spijsvertering.
Het samenstellen van maaltijden.
Vegetarische en ziekevoeding.
Herhaling van het voorgaande. 1e en 2e jaar.
Knippen en naaien 3 (1e jaar) Herhaling van de stukken in de Voorbereidende klasse gemaakt: sloop, rok, vroek, hemd, bovenrok, kinderjurkje, reformschort.
Eenvoudige zuigelingen kleeding.
Knippen en naaien 3 (2e jaar) Het overnemen van patronen uit modeplaten. Het naknippen van een model. Het veranderen van patronen.
Het naaien van een flanellen hemd, jongenshemd, onderlijfje, stofrok, kinderschort, nachtjapon.
Verstellen 2 (1e jaar) Verstellen van eenvoudige huishoudgoed en van kleedingstukken door stoppen, mazen, breien en stukjes in zetten.
Verstellen 2 (2e jaar) Als in het eerste jaar. Moeielijke stukken.
Waschbehandeling praktijk 2 1/2 (1e jaar) Het rekken, mangelen en vouwen van eenvoudig huishoudgoed. Het strijken van eenvoudig lijfgoed.
Het wasschen van wit goed en gekleurd katoen. Stijven met gekookte stijfsel.
Waschbehandeling praktijk 2 1/2 (2e jaar) Als in het eerste jaar. Moeielijke stukken als: tafellinnen, groote schorten, nachtjaponnen, gevoerde japonnen. Glanzen.
Het wasschen van wollen en zijden stoffen, vitrages, kant en handschoenen.
Waschbehandeling theorie 1 (1e jaar) Het bespreken van de moeilijkheden aan bovenstaande werkzaamheden verbonden en het geven van recepten.
Waschbehandeling theorie 1 (2e jaar) Als in het eerste jaar.
De inrichting van een linnenkast en vuilgoedkast. De behandeling van waschgoed van zieken.
Teekenen praktijk 2 (1e jaar; praktijk) Het teekenen van letters en van eenvoudige versiering voor de te maken stukken.
Teekenen praktijk 1 (2e jaar) Als 1e jaar.
Teekenen theorie 1 (1e jaar) Ornamentleer. Besprekingen om juiste begrippen aan te brengen omtrent eene eenvoudige maar oordeelkundige versiering.
Teekenen theorie 1 (2e jaar) Als 1e jaar.
Fraaie handwerken (praktijk) 2 (1e jaar) Het versieren van het vervaardigde huishoudgoed door letters, festons, open naaisel, franje enz
Het versieren van kleedingstukken, door smockwerk, siersteken, eenvoudig borduurwerk, geweven galons enz.
Fraaie handwerken (praktijk) 1 Het maken en versieren van voorwerpen als kussens, buffet- en tafelkleeden enz.
Gezondheidsleer 1 (1e jaar) Het aanbrengen van eengie kennis van den bouw van het menschelijk lichaam en van de hoofdverrichting van zijne organen.
Boek: Ons lichaam en onze gezondheid van Dr. Vitus Bruinsma.
Boekhouden
Nederlandsche taal
Rekenen
Kennis der natuur
etc..... etc.....
TOTAAL 49 uren per week



1 opmerking: