vrijdag 9 december 2016

Zuigtechniek

Gisteren had ik een reisdag. Eerst naar Zwolle en dat was een mooi ritje zo over de A28 met hier en daar nog wat bomen in herfsttinten. In Zwolle lagen de IJssel en de uiterwaarden er prachtig bij en na gedane zaken ging ik monter op weg naar de volgende afspraak. Over dezelfde A28 zoefde ik naar Utrecht en onderweg besloot de zon haar stralen op onze aardkorst te strooien en daarmee verfde ze prachtige randjes aan de wolken die nog boven het land hingen. 

Terwijl ik genoot van deze onverwachte schilderkunst werd ik ingehaald door een grauw wit busje met daarop de tekst: Zuigtechniek. Het busje was oud en krakkemikkig en dat woord stond er maar een beetje gek op. Waarschijnlijk waren de overige letters er af gevallen of versleten, maar dat ene woord triggerde mijn belangstelling.

Want om wat voor zuigtechniek hadden wij het hier? Nu heb je op zo'n autorit, behalve goed op de weg te letten, niet veel te doen dus zat tijd om eens over dat woord na te denken. Het lijkt mij dat je verschillende soorten zuigtechniek hebt. 

Bijvoorbeeld onze goede vriend de stofzuiger heeft deze techniek en het ene merk zal vast beter zuigen dan het andere en dan komt het natuurlijk ook op de bestuurder aan van dit apparaat. Ook die hebben allemaal hun eigen techniek. Neem nou het stofzuiggebeuren hier in huis. Als mijn echtgenoot de stofzuiger hanteert dan wordt er goed gezogen, beter dan als ik dat doe. Ik sla per abuis nog wel eens een stukje over. 

Dat ligt dus vast aan mijn zuigtechniek. Zou je daar vroeger op de huishoudschool als meisje zijnde les in hebben gehad? Het eerste uur strijken, het tweede uur soppen en het derde uur zuigtechniek? Ik kon achter het stuur gezeten niet even googelen maar werd wel nieuwsgierig hoe het er op zo'n huishoudschool aan toe ging. 

Als tandarts moet je natuurlijk ook de zuigtechniek onder de knie hebben. Wie heeft er geen gruwelbeelden in zijn hoofd van een tandarts of assistente die dat ellendige zuigapparaat te ver achter in je strot duwt zodat je bijna het loodje legt. Nee een tandarts(assistente) met een goede zuigtechniek is wat mij betreft onontbeerlijk. 

Als beginnend moeder had ik een baby die ietwat te vroeg geboren was waardoor zijn zuigtechniek niet optimaal was, dat is later allemaal goed gekomen maar ik kon het beeld van mijn tevreden aan zijn flesje lurkende kind nu niet direct rijmen met het woord op dat oude busje. 

Net toen ik me af zat te vragen wat voor zuigtechnieken je nog meer kon bedenken begon mijn TruusTruus te roepen dat ik de afslag moest nemen en daar was ik warempel al in Utrecht. Van het busje met zijn zielige zuigtechniek was inmiddels geen spoor meer te bekennen. 

Thuis ging ik toch eens aan de google en wat bleek. Ik zat echt helemaal op het verkeerde spoor. Want niks geen stofzuigertechnieken, geen zuigtechnieken van baby's of tandartsen. Nee het ging hier om het grotere werk. Grondzuigen!

Je hebt namelijk verschillende zuigtechnieken die men gebruikt om zand en andere grondlagen weg te zuigen. Om huizen te bouwen of zand weg te zuigen uit de zee, noem maar op. Het is zelfs mogelijk dat als je een kelder onder je huis wilt dat er zo'n groot zuigapparaat het zand onder je huis weg zuigt en voila daar is je kelder. Trappetje installeren, wandjes neerzetten en bekleden en aanleggen maar die wijnkelder of hobbykamer. 

Je hebt vacuümzuigtechnieken, je hebt de kooikerzuigtechniek en je hebt hele speciale zuigtechnieken. Joost mag weten wat het inhoud maar eenvoudig is het allemaal niet. 

En dat had ik nu allemaal niet geweten als ik niet op de A28 tussen Zwolle en Utrecht een oud, grauw,  wit busje was tegengekomen met dat ene woord. Zo leer je nog eens wat. En die kelder daar ga ik over nadenken. 

PS. Op de huishoudschool werd er niet gestofzuigd, maar daar over later.


2 opmerkingen:

  1. Haha, ik was al bang om te gaan lezen wat je nu weer allemaal had zitten denken bij het titelwoord! Het viel reuze mee :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zo kunnen je gedachten flink heen en weer razen!
    Het bewijst maar weer eens hoe creatief je bent..., wat een verschillende betekenissen.
    Ik heb lange tijd in een baggerdorp gewoond en daar heb je ook zuigers... Toch zou je niet verwachten dat een bedrijf zo'n aftands busje zou rijden!
    Stel dat je nu niet had kunnen zoeken op internet, heb jij dan ook dat het woord maar in je hoofd blijft rondspoken net zolang tot je eruit bent...?

    BeantwoordenVerwijderen