maandag 16 januari 2017

Blauwe maandag

Vandaag was het dus blauwe maandag omdat ene meneer Arnall zo'n twaalf jaar geleden eens op zijn rekenmachine had zitten spelen en daar geheel per ongeluk een formule uit kwam rollen wat het rechtvaardigde dat wij met zijn allen een maandag in januari depressief gaan zitten zijn. 

Nou daar doe ik niet aan mee! Ik houd niet van opgelegde depressies en bovendien zijn mensen met een depressie ernstig ziek en daarmee moet je niet spotten. Somber zijn we allemaal wel eens en dat is helemaal niet erg, behalve als we het mekaar gaan zitten aanpraten op een maandag in januari. Nee niks voor mij. 

Gelukkig heb ik geen aanleg tot somberte, dat is geen verdienste hoor, ik stond gewoon vooraan bij het uitdelen van de endorfines. Dat is aan de ene kant natuurlijk heerlijk, maar aan de andere kant ook vervelend, want nu hoef ik nooit te gaan sporten om die endorfines aan te maken en daarom ben ik ook zo dik. Elk voordeel heb zijn nadeel zou Johan zeggen, maar goed somber ben ik dus niet vaak en vandaag al helemaal niet. 

Waarom zou ik ook? De zon scheen volop en hoewel ik gewoon op kantoor in het pittoreske Almere zat is het toch prettiger als de zon buiten schijnt dan dat het giet van de regen en die zon maakte dat er een strakblauwe lucht te bewonderen was. Verder was het een hele gewone dag met hele gewone werkzaamheden dus geen enkele reden om somber te zijn. 

Toen van het weekend de waarschuwingen over de aanstaande maandag al weer over het internet vlogen besloot ik de boel om te draaien. Laat ik nou eens iemand blij maken op blauwe maandag bedacht ik mij en ging in gedachten na wie de gelukkige nu eens zou zijn. Bij het opstellen van het weekmenu vroeg ik mijn echtgenoot waar hij deze week nu eens zin in zou hebben. Hij dacht even na en zei toen: Witlof met een lekker sudderlapje. Nu mijn en jouw moeder er niet meer zijn eet ik nooit meer eens lekker suddervlees. Tja daar had hij wel een punt. Onze moeders waren meesters in het maken van suddervlees en ik doe dat nooit omdat ik dat zelf helemaal niet lekker vind. Brr. 

Natuurlijk maak ik vaak stoofpotjes met rundvlees maar daar zitten altijd zoveel andere dingen bij dat het niet meer lijkt op een sudderlapje. En witlof maak ik heel soms, maar dan de struikjes in zijn geheel gekookt, ingerold in een plakje ham en met een laagje geraspte kaas gaat de boel dan even in de oven. Gekookte witlof maak ik ook nooit. Daar lag een kans. Een hele simpele kans om op deze blauwe maandag mijn echtgenoot eens heel gelukkig te maken. Niet dat ik anders nooit pogingen doe hoor om die man gelukkig te maken, ik doe echt mijn bestm maar de liefde van de man gaat tenslotte door de maag. 

Dus ik bij de slager een kloeke runderriblap besteld. Bleek de slager uitverkocht te zijn. Mooie boel vertelde ik hem, hoe ga ik nu een sudderlapje maken voor mijn man? Ik zag mijn plan al in duigen vallen, maar gelukkig had de slager sucadelapjes die, zo verzekerde de slager mij, ook voor veel geluk zouden zorgen. Als ik ze maar lang en liefdevol liet sudderen. Dat beloofde ik!

Gistermiddag heb ik ze al opgezet en telkens als mijn man even in de keuken kwam liep het water hem al in de mond. Vanavond sneed ik de lof in reepjes en kookte deze evenals een paar kruimige piepertjes. Nou het geluk spatte er vanaf hoor. Dolgelukkig die man van mij, met zijn sudderlapjes en zijn witlof. En hij niet alleen, ook onze dochter zat te smullen van de lapjes. Twee vliegen in een klap gelukkig. 

Zo simpel kan het dus zijn op blauwe maandag. Gewoon iets koken waar een ander blij van wordt. Meneer Arnall kan met zijn hele blauwe maandagformule gewoon de pot op! 

Recept:
500 gram runderriblappen of sucadelapjes
50 gram boter of margarine
laurierblaadje
peper en zout

Haal het vlees ongeveer een half uur voor je het gaat braden uit de koelkast, bestrooi het met peper en zout. Smelt de boter in een braadpan met dikke bodem en doe de lapjes er in zodra de boter heet is. Braadt het vlees rondom even bruin aan en zet dan het vuur op de allerlaagste stand. Een sudderplaatje is perfect. Doe het laurierblaadje erbij en doe de deksel op de pan. Laat het nu een paar uur sudderen (2 - 3 uur) is prima en langer mag ook. Check af en toe of er nog genoeg jus in de pan zit zodat de boel niet aanbrandt.

2 opmerkingen:

  1. Ha, mijn man is ook gek op gekookte witlof, dat aten wij vandaag ook :-) Met een worstje, lekker makkelijk. Hij heeft gisteren een stoofpotje gemaakt, was ook heerlijk.
    En ik had ook helemaal geen blauwe-maandag-gevoel, juist genoten van de blauwe lucht! Prachtige dag vandaag!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yes, ik kan me helemaal vinden in dit stukje! Wat een verschrikkelijke onzin die blue monday...
    Laten wij nu toch ook pas sucadelapjes gegeten hebben... , bij de hutspot!

    BeantwoordenVerwijderen