zondag 8 januari 2017

Sale

Ik had mijn schoonzus beloofd om haar te helpen in te pakken voor de verhuizing, maar toen ik haar vanmiddag belde hoe laat ik werd verwacht, bleek dat de verhuisdozen op waren. Morgen brengt het verhuisbedrijf nieuwe, dus had ik onverwacht een middag vrij. Nou daar wist ik wel raad mee.

Op naar de Bijenkorf voor een noodzakelijke boodschap. Heeft de Bijenkorf noodzakelijke boodschappen dan? Dat is toch een luxe winkel? Jazeker hebben ze dat, ze hebben daar namelijk een prachtige lingerie afdeling met verkoopdames met kennis van zaken en bovenal ze hebben lingerie voor grote maten. BH's gaan helaas wel eens stuk. Dat is heel vervelend want ik heb een enorme hekel aan een BH kopen, maar toch heb je zo'n ding nodig en toen ik onlangs iets akeligs voelde prikken in mijn vel bleek na inspectie dat de beugel van mij oude vertrouwde zwarte BH totaal naar de filistijnen was. Het moest dus!

Het was grauw en grijs in de stad en op het Damrak bulkte het van de toeristen en in de Bijenkorf was het al niet veel anders. Op de parterre waar de parfum en make-upmerken hun waar aanbieden rook het zoet en zwoel naar al die parfummetjes en was het een drukte van belang bij de tafels met aanbiedingen. De sale was in volle gang. 

Op de lingerieafdeling was het weldadig rustig en dat kwam mij natuurlijk goed uit, maar jammer was wel dat daar bijna niets in de sale was. Jammer maar ik had er al rekening mee gehouden. Die boodschappentassen die ik nodig heb zijn bijna nooit in de aanbieding. Gelukkig was de keuze deze keer zo gemaakt en konden we weer verder. 

Dochter die ook mee was wilde nog wel even op de damesmode kijken. Nu heb je in de Bijenkorf heel veel dure kledingmerken, maar als je een klein maatje hebt zoals dochter dat heeft dan hangt er nog wel eens een afgeprijsd pareltje in die grote zee van kleding. Bovendien had ze nog wat cadeaukaarten die ze opgespaard had en zo begon de zoektocht. Als een warm mes door een pakje boter schreed ze langs de rekken en op een gegeven moment dook ze naast mij op met een aantal mooie bloesjes en truitjes op haar arm. Op naar de paskamer. Daar was het druk en zat een hele roedel chinezen te wachten op een bankje. Af en toe liep er een van het cluppie weg en stond dan te tetteren tegen een dicht gordijn. Rap kwam er dan een handje langs het gordijn met een of ander kledingstuk er aan of wisselde de persoon achter het gordijn. Ze hadden gewoon een paskamer gereserveerd voor een hele familie. Het leek wel een toneelstuk waar ik gratis van kon genieten totdat dochter een en ander gepast had. 

Ook nu had ze weer mazzel. Een bijzonder truitje met 50% korting waar ze door het inleveren van de bonnen nog maar een luttel bedragje hoefde bij te betalen. Zo is het leuk scoren in de uitverkoop en had ik een blij kind. Op naar het restaurant voor een kopje thee, want dat hadden we wel verdiend. Leuk om ook daar weer even mensen te kijken. Naar twee jonge stellen, ieder met een klein kind, waar allebei de stellen verliefd naar keken en maar foto's bleven maken van hun spruit. Ook lief en leuk: Een klein blond meisje met een parmantig staartje dat in een kinderstoel zat te eten. We konden niet zien wat ze at, maar wel dat ze bij elke hap een heel gek snoetje trok alsof ze het echt heel vies vond. Toch opende ze na iedere hap opnieuw gretig haar mond om de volgende hap in ontvangst te nemen.

We keken nog even bij de schoenen. Daar ontdekte ik een paar prachtige laarsjes van grijs suède leer. Toen ik op het prijskaartje keek viel ik bijna om van verbazing. Twaalfhonderdnegentig euro! Wel nu met 50% korting, dat dan weer wel. Toch maar niet gedaan! ;-)

Op de eerste verdieping besloten we nog even naar het toilet te gaan alvorens weer huiswaarts te keren. Op deze verdieping is de herenmode en ook daar was de sale in volle gang. Een klein jochie stond bij een paspop, geen ouder in de buurt, maar het jochie vermaakte zich prima. Hij was de pop aan het aankleden. De pop droeg een spijkerbroek, overhemd, dunne trui en daaroverheen een zwart jack. Dat jack hing open om goed te laten zien wat er onder zat, maar dat hoorde niet volgens het jongetje. Hij stond te hannesen met de rits maar was toch trots toen hij het sluitingetje in de rits had gewurmd en de rits dicht kon doen. Halverwege de buik van de pop bleef de rits steken omdat het jochie te klein was, maar dat mocht de pret niet drukken. Tevreden hoorden wij hem mompelen; zo nu heb je het niet meer koud! Lief toch?

Het is topsport zo'n middag in de sale maar theater krijg je er gratis bij!

2 opmerkingen:

  1. En wij mogen nog meegenieten ook :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er valt altijd wel wat te beleven! DH gaat graag naar de stad om mensen te kijken.
    Maar toch is winkelen mijn hobby niet. Je wordt er zò moe van ... Er is veel, maar vaak net niet wat ik zoek of wil.

    BeantwoordenVerwijderen