maandag 6 maart 2017

Linzensoep

Elk weekend voor we op de boodschap gaan maak ik een weekmenuutje. Dat doe ik al jaren omdat ik een hekel heb aan elke dag verzinnen wat er gegeten moet worden en omdat ik ook geen zin heb om elke dag naar een winkel te stekkeren om boodschappen te doen. Saai? Soms wel omdat je dus al een week van te voren weet wat je gaat eten. Makkelijk? Zeker en het scheelt ook geld want ik maak nog steeds een weekmenu op basis van de bonusaanbiedingen van die week. 

Ik heb dus een groot schrijfbloc waarin ik voor de komende week per dag bedenk wat er gegeten moet worden, rekening houdend met werk- en thuiskomtijden en de bewerkelijkheid van een gerecht. Doordat ik iedere week dus opschrijf wat er gegeten gaat worden krijg je vanzelf een goed overzicht van ons eetpatroon en toen ik zaterdag ochtend, gezeten in mijn warme bedje met een kop koffie en mijn blocnote, bezig ging met het weekmenu vond ik dat we de laatste tijd best vaak dezelfde dingen aten. Lekker hoor, daar niet van, maar wel een beetje saai. Dat moest anders en ik besloot - zonder overleg - dat we voortaan zeker 1 x per week iets met vis eten en 1 x per week een vegetarisch gerecht, met dien verstande dat het natuurlijk allemaal heel lekker moet zijn en bovenal gezond. Zo dat was nog eens een beslissing op de zaterdagmorgen!

Ik ging nog maar eens koffie halen en nam en passant de Allerhande mee die nog in de keuken lag. Daar stonden best lekkere dingen in en ook even googelen leverden alras inspiratie op voor nieuwe recepten. Niet voor elke dag want klassiekers zoals macaroni blijven altijd op het menu en zullen vaak de revue passeren. Wat goed is moet je niet veranderen en de liefde van de man gaat door de maag. Van dat soort dingen. 

Zo eten we deze week een curry van zalm, kikkerwerwten en spinazie, een risotto met portobello en blauwe kaas en stond er voor gister linzensoep met zoete aardappel op het menu. In het recept stond dat ik twee zakken linzencurry van de groenten van H@k moest kopen. Uien en knoflook heb ik altijd wel in huis. Linzen eigenlijk ook maar die zouden natuurlijk al in de zak zitten. Bij de grootgrutter bleek dat zo'n zak wel 2,80 kost. Best prijzig voor een simpel soepje en ik besloot er dan ook eentje te nemen. Voor de rest van de soep nam ik wel wat linzen uit eigen voorraad. Vluchtig bekeek ik het etiket en las dat er geen suikers waren toegevoegd. Logisch dacht ik nog want waarom zou je suiker toevoegen aan een linzenschotel? Die pep je op met kruiden en niet met suiker, dat zou toch mal zijn. 

Gistermiddag, terwijl de regen met bakken uit de lucht kwam, dook ik de keuken in. Kookte een portie linzen van ongeveer 200 gram in een laagje water in 25 minuutjes gaar. Zonder zout want anders worden je linzen hard. Ik schilde de zoete aardappelen en sneed ze in kleine blokjes, snipperde een grote ui, ontvelde drie tomaten en sneed ze fijn en sneed twee teentjes knoflook in plakjes. In een pan met dikke bodem liet ik een lepel of twee olijfolie warm worden en daar fruitte ik de groenten in en voegde daar een groentenbouillonblokje aan toe en een glaasje water en liet de boel 15 minuten sudderen met het deksel op de pan. Ik goot de linzen af en deed deze bij de groenten en pureerde de boel met de staafmixer grof. 

Toen knipte ik de zak met linzen open van de H@k en stak mijn neus er in. Hmm rook niet verkeerd maar toch. Na nog eens beter het etiket bekeken te hebben las ik dat ik het wel mocht opwarmen maar het mocht niet koken. Ja hallo, hoe moest dat dan met mijn soep? Er zou allicht een beetje soep overblijven en dat zou dan niet meer even aan de kook gebracht mogen worden? Ook las ik op het etiket dat de suikers weliswaar natuurlijk waren en niet toegevoegd, maar dat klopte niet helemaal want er was dus wel ananassapconcentraat toegevoegd. Waarom in hemelsnaam? Waarom moet je zo'n gerecht zoet maken. Ik besloot eerst maar eens en hapje te proeven voordat ik deze zak prut bij mijn kostelijke basis zou gooien. Bleh dat was niet heel fijn. Daar ging ik mijn soep niet mee verpesten. En dus spoelde ik 2,80 euro door de wc. Zonde, zonde en nog eens zonde. 

Maar wat nu? Gelukkig heb ik een goed gevulde kruidenkast en nam daar een blikje Garam Massala uit en deed daar een theelepel bij mijn soep in wording. Voor de zalmcurry had ik een potje milde currypasta gekocht en daar deed ik twee theelepels van bij en deed er nog een groentebouillonblokje bij en een liter water. Onder flink roeren bracht ik de soep aan de kook, roerde er nog twee flinke eetlepels verser peterselie door en schepte te soep in flinke kommen met een kloddertje Griekse yoghurt. We hebben heerlijk gegeten en ook voor vandaag was er na een lange werkdag nog genoeg over voor een bakkie soep voor er echt gekookt ging worden. Toch blijft het zonde, dat weggooien en wat mij betreft hoef ik dus zeker niet meer de groe(n)ten van meneer H@k te hebben.

3 opmerkingen:

  1. Als ik jou was zou ik dit verhaal ook even aan meneer Hak mailen. Dan kan hij er wat mee doen :-)
    Ik had wel even willen proeven van jou soep, het klinkt heerlijk!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu wil het geval dat ik dit verhaal aan meneer Hak gemaild heb en ik kreeg vandaag een zeer vriendelijk en serieus mailtje terug. Ze passen bij de eerstvolgende bestellingen van de verpakkingen de tekst aan omdat niet alle suikers natuurlijk zijn en ze afdeling productontwikkeling gaat kijken hoe ze het ananassapconcentraat - wat ze gebruiken om het frisser te maken - kunnen vervangen door iets anders. Natuurlijk is het afwachten of het echt gaat gebeuren, maar ik was verrast door de serieuze reactie.

      Verwijderen
    2. Ja, ik wil wel geloven dat dit een heel praktische aanpak is en je ook veel tijd scheelt!
      Maar ik vind het zo moeilijk om een week vooruit te denken. Ik doe het dan ook meestal voor een paar dagen, want ik moet er ook niet aan denken elke keer boodschappen te moeten halen. Bllll, het is mijn hobby absoluut niet!
      Maar soms heb je opeens trek in iets anders en dan heb ik dus wel een probleem.
      Heel netjes van Hakje dat je meteen een reactie kreeg!

      Verwijderen