donderdag 20 april 2017

Radijzen in opkomst


Vandaag waren we eens een beetje vroeger klaar met eten dan anders en dat komt omdat ik vandaag uit het werk langs de toko ben gereden. Nou ja niet alleen er langs, maar binnen heerlijk Indisch eten heb gekocht. Lekker hoor! Daardoor had ik na het eten nog fijn even de tijd om een rondje tuin te doen. Dat was hard nodig ook want de viooltjes in de hangzakken hingen slap van de dorst. Maar gauw even de gieter gevuld en de viooltjes getrakteerd op een plens water. 

Toen die dorst gelest was ben ik even bij de radijsjes wezen kijken. (Dat klinkt alsof ik een enorme tuin door moet lopen, maar hoefde me alleen maar om te draaien). Die zijn behoorlijk aan het opkomen. Dat is leuk, nu maar hopen dat ze het niet te koud hebben. Ze staan in een heel beschut hoekje dus we gaan het zien.

Binnen was het de beurt aan de moestuintjes. De eerste lichting groeit aardig goed. De komkommers hebben dikke blaadjes, de cavolo nero doet het goed en de tuinkers ook. Die was ik helemaal vergeten met de Pasen maar nu mogen ze binnenkort in de sla. Snel heb ik toch maar even de moestuintjes van afgelopen zaterdag gezaaid. In de grote ronde potjes staan basilicum en bieslook. Die hebben er nog steeds niet zo'n zin in. De gewone tomaten en de tijgertomaten komen ook op maar van de Afrikaantjes is nog geen spoor te bekennen. Die hebben nog wat tijd nodig.  Het kasje staat weer op de vensterbank zodat ze lekker in het licht staan.

In de border bloeien nog steeds vele soorte tulpen in allerlei kleuren. Die zak met 75 tulpenbollen geeft nu wel enorm veel plezier. Hier en daar zijn er al weer wat uitgebloeid maar telkens laten zich ook nieuwe zien. Vooral de witte met het hardrose randje vind ik erg mooi.
Ook deze paarse ladies zijn beeldschoon en hoewel ik al die bollen door elkaar heb gezet staan zij toevallig in een groepje met wat lichtrose schoonheden. Het is genieten hoor zoveel kleur. Ondertussen komen de vaste planten ook al aardig op en tegen de tijd dat die aan het bloeien slaan zijn de tulpen al weer klaar dus dat vult elkaar mooi aan. 

Jammer is dat de rozen al weer onder de groene luizen zit. Dat blijft toch elk jaar weer een plaag. Maar eens even langs het tuincentrum om  iets milieuvriendelijk te halen wat die beesten op de loop doet gaan. Alleen voor dit weekend liggen er andere plannen dus zal er niet zoveel van komen om wat in de tuin te doen, maar ach volgende week is er alweer een lang weekend.

2 opmerkingen:

  1. Je staat er inmiddels bij, hoor, in 't lijstje van vandaag! En volgende week zet ik je er ook bij :-)
    Het ziet er goed uit, veel Aprille tuinpret gewenst!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie je wel.. je bent weer op 'schema'..
    Leuk hè al dat kleine spul van die zaaisels, maar het heeft wel steeds aandacht nodig.
    Mijn vader behandelde de rozen vroeger gewoon met zeepsop (afwasmiddel beetje sterk oplossen in lauw water) en dat ging best goed. Ik doe het nu ook als ik bij een kamerplant luis ontdek. En dan ga ik gewoon met een vinger vol sop langs de blaadjes en stengels. Het helpt voor een tijdje, je moet het wel blijven herhalen.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen