zaterdag 17 februari 2018

Olympisch Breien

Tijdens lange autoritten luister ik graag naar de radio terwijl ik goed op de weg let en onderwijl van het landschap geniet. Zo is autorijden geen straf maar een (redelijk) ontspannen geheel.

Afgelopen week was het natuurlijk helemaal leuk om naar de radio te luisteren vanwege de Olympische Spelen. Zo was ik dinsdag onderweg van Heerenveen naar Diepenveen en werd er verslag gedaan van de 1500 meter schaatsen heren. Toen ik arriveerde was er nog niet bekend wie er gewonnen had, dat hoorde ik pas anderhalf uur later op de terugweg.

Donderdag moest het moment van Sven Kramer worden op de 10 kilometer. Ik kwam precies het kantoor van de vestiging binnenlopen toen Sven aan zijn rondes bezig was en de gespannen gezichten van mijn collega's voorspelden niet veel goeds. Heel jammer, maar helaas.

Op de terugweg werd de zesde plaats van Sven natuurlijk uitgebreid besproken en ook ik vond het sneu voor hem. Ik had het hem erg gegund. Tijdens dezelfde rit hoorde ik nog iets anders en dat was wel leuk.

Wat bleek de de teamleden van de Finse ploeg breien zich helemaal te pletter tijdens de lange wachttijden tussen de wedstrijden in. De verslaggever op de radio vertelde het nogal beeldend en dus zag ik een rijtje mannen op bankjes naast de schaatsbaan zitten, breipennen in de handen, wolletjes in een plastic tasje naast hen op de grond (anders wordt de boel maar nat) en huppetee, recht en averecht. In mijn gedachten zag dat er knus en gezellig uit zo langs die baan.

Hun coach vertelde dat het breien de sporters hielp te ontspannen en zich zo beter te kunnen focussen op de wedstrijden. Ja dat snapte ik wel. Van breien en haken wordt je zen. Dat weten wij als handwerksters maar al te goed.

Thuis zocht ik het internet af of ik iets kon vinden over de breiwoede van de Finse mannen en jawel hoor onze eigenste NOS had er een heel item aan besteed.  Wel was ik erg benieuwd wat die breiende Finnen nu zoal aan het maken waren. Ook dat stond gelukkig vermeld in dit artikel. Er waren al sjaals van hun pennen gegleden, voor valentijn hadden ze een hartje gebreid maar het allerschattigste vond ik wel dat ze nu een babydekentje aan het breien zijn voor het pasgeboren zoontje van het Finse presidentiĆ«le echtpaar. Zie je het voor je? Van die grote blonde Vikingen, Kerels van stavast met hoofdletters, zitten voor de wedstrijd zoetjes te breien. Ik kreeg er een beetje een brok van in mijn keel.

Het artikel over de Finse breiende ploeg vind je hier!

Nu hoop ik maar dat andere mannen dat voorbeeld gaan volgen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de heer Trump uit Amerika, de heer Poetin uit Rusland of onze eigen politici die allemaal elke dag een paar pennetjes wegbreien. Als ze dat te lastig vinden dan mag haken ook best. Als ze er maar ZEN van worden. Als Halbe Zijlstra een paar toertjes had zitten breien net voordat hij zijn onzin uitkraamde over zijn bezoek aan Poetin, was hij nu niet werkeloos geworden.

Sterker nog ik pleit ervoor dat we de hele tweede kamer aan het breien krijgen, dan worden de debatten vast een stuk efficiƫnter. In de pauzes kunnen ze patroontjes vergelijken en elkaars werk aanschouwen in plaats van mekaar in de haren te zitten.

Nou dat is maar gekkigheid natuurlijk, ik zie meneer Rutte nu niet direct een pauze inlassen tijdens een debat omdat hij een lastige meerdering heeft bij de hals. Nee dat gaat natuurlijk niet gebeuren, maar dat beeld van die breiende Finse kerels laat me niet meer los. Stoere jongens zijn het en ik wens ze veel medailles.

Is het niet schattig?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten